Under pågående utveckling!

Under pågående utveckling!

tisdag 28 februari 2012

Pulsatillastickling


Denna pulsatilla är min absoluta favorit.  Den blommade allt sämre med åren och i somras inga blommor alls.   Hade dessutom tappat bort namnet. Vid en föreläsning av Mats Arvidsson på STA-möte i Södertälje förstod vi att den nu stod för skuggigt. Träd och buskar har vuxit upp där den sitter och solen kommer inte längre dit.
Men vi vill ha den kvar och några fröer har vi ju inte. Att gräva upp en gammal pulsatilla och flytta den är ganska svårt har jag förstått. Mats föreslog att vi skulle försöka ta sticklingar. Sagt och gjort, när vi kom hem så grävde vi upp runt plantan och bröt av två sticklingar intill huvudstammen så långt ner som möjligt. Satte dem i två krukor och sedan har de stått i vinterförvaringsutrymmet med c:a + 10C. Nu visar sig gröna små blad i båda krukorna och jag antar att de rotat sig för de sitter ordentligt fast i jorden.
Ursäkta den dåliga bilden!
När vi grävde runt plantan hittade vi namnlappen så nu vet vi att det är en pulsatilla halleri ssp slavica. Jag tycker att den är blåare än de bilder jag hittat på nätet men Mats skriver i sitt föredragsmanus att några av hans halleri-frösådder har givit ljusare blå-lila färger än vad som annars är vanligt i släktet. Det är från Mats vi fått vår planta så det är nog förklaringen.


Hoppas nu att vi ska få flera exemplar av just den här fina pulsatillan!
Eva o Sören

9 kommentarer:

  1. Oj vad den var vacker, den vill jag ha!!
    Hoppas ni får många att pryda er trädgård med!
    Ha det bra /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Sippor är sååå vackra!
    Visste inte att man kunde ta sticklingar men nu vet jag, tack för tipset.

    Har också den Pulsatillan i rabatten och är glad över det.

    Trevlig avslutning på kvällen!

    SvaraRadera
  3. Vilken helt underbar blå färg den har!!!Förstår att ni vill ha måånga av den, kul att man kan ta sticklingar av Pulsatillor också, alltid lär man sig nått nytt:)
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Åh vad vacker! Tack för tipset om sticklingar, det ska jag göra med min Pulsatilla grandis 'Budapest Blue' när den blir lite större:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilken fin pulsatilla de är ju så fina även efter blomningen.
    Och att de går att stickling föröka var ju ett riktigt hett tips.


    Ha en riktigt fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Å så vacker den är.Hoppas det går bra med era sticklingar.Den blå färgen är så snygg.MVH

    SvaraRadera
  7. Den är superfin! Älskar pulsatillor med och har frösått denna så jag hoppas ha den snart. Själv tog jag sticklingar Pulsatilla flavescens i somras och tror de klarat sig fint. Det är också en favorit men jag har ju så många favoriter :)

    Roligt när man lyckas! Den du visar är underbar i färgen.

    SvaraRadera
  8. Ljuvlig färg!
    Så roligt att det går att sticklingsföröka pulsatilla! Det ska jag försöka med en rosa, som jag tycker så mycket om.

    SvaraRadera
  9. Tack för besöket hos mig :-)
    Kul att du fick påminnelse om Tuppkaka.
    Det finns ju otal recept.
    Både enklare och mer avancerade.
    Såg att ni arbetat med utvecklingsstörda.
    Jag har under många år arbetat med utvecklingsstörda både kommunalt och privat på ett socialterapeutiskt hem där de boende hade lite mer komplicerade diagnoser eller att föräldrarna valt hemmet åt dem.
    Ett jobb jag ibland saknar, men energin tog slut på det området så nu arbetar jag som waldorfförskolepedagog med de små barnen 1,5 - 3 år.
    Trädgården för mig består nu, sedan vi flyttat till nytt hus för snart 1,5 år sedan, av att bygga upp en från scratch.
    Tidigare bodde vi i ett 20 tals hus med jämnårig trädgård.
    Det var trevligt på sitt sätt, men kände mig ändå begränsad på något sätt.
    Nu har jag ca 4000 kvm att ta tag i och ingen gräns vad det gäller utseende med tanke på tidsålder eller så.

    Nu är det ju frösådd som står på programmet plus lite skisser över årets projekt utomhus.

    Hoppas vi "ses" igen.

    Kram Helene

    SvaraRadera